Jak działa Ceneo?
Ceneo to porównywarka cen, która publikuje w jednym czasie nawet 30 milionów ofert. Ceneo nie przeszukuje jednak automatycznie wszystkich sklepów dostępnych w internecie, a umieszcza na swoim portalu tylko te produkty, które zostaną zgłoszone przez sprzedawców.
Można pomyśleć, że tak szeroki wachlarz wyboru musi oznaczać chaos w wyszukiwaniu interesujących nas produktów. I to zarówno po stronie klienta jak i prowadzącego sklep. Jak nie zagubić się w tym gąszczu, jak umieścić nasz produkt w miejscu, w którym odnajdzie go kupujący? Na szczęście Ceneo dba o porządek, a lista produktowa jest bardzo czytelna. Najważniejszym aspektem jest to, że wszystkie oferty muszą być przypisane do poszczególnych kategorii, a tych jest aż 17. Wyróżniamy:
- Biuro i firma,
- Biżuteria i zegarki,
- Budowa i remont,
- Dla dziecka,
- Dom i wnętrze,
- Hobby i zwierzęta,
- Komputery,
- Księgarnia,
- Moda,
- Motoryzacja,
- Ogród,
- Sport i rekreacja,
- Sprzęt AGD,
- Sprzęt RTV,
- Telefony i akcesoria,
- Uroda,
- Zdrowie.
Co więcej, każda z powyższych kategorii dzieli się na podkategorie. Dla przykładu, pod frazą “Zdrowie” możemy znaleźć leki bez recepty, maski antysmogowe czy produkty medycyny naturalnej. Co więcej, podkategorie dzielą się na grupy, np. asortyment dla alergików, kobiet w ciąży, diabetyków czy dzieci.
Początkowo, oferty są wyświetlane niezależnie od ceny. Dopiero, gdy wejdziemy w konkretny produkt, zostaniemy przekierowani na tzw. “kartę produktu”. Tam asortyment jest już posortowany według ceny – od najniższej do najwyższej. Wyjątek stanowi lista TOP3.
Czym jest karta produktu w Ceneo?
Karta produktu to lista ofert tego samego asortymentu. Porównane są na niej ceny proponowane przez wszystkich sprzedawców, którzy zdecydowali się umieścić swój towar w Ceneo.
Na samej górze widzimy tzw. TOP ofertę. W tym wypadku cena jednak nie jest najniższa, ale i tak potencjalnym klientom wyświetla się jako pierwsza. Ceneo, zanim wyświetli tam wybraną ofertę, bierze pod uwagę czy klient ma włączoną opcję kup teraz, stawkę za bidowanie i na końcu – cenę produktu.
Poniżej widzimy listę TOP3 i jest to tzw. strefa polecanych ofert, która według Ceneo, generuje aż 70% przejść do sklepów. Jest to dodatkowa opcja promocji, za którą trzeba nie tylko zapłacić, ale na bieżąco śledzić i podbijać stawkę za utrzymanie się na danej pozycji TOP3, w razie gdyby nasza konkurencja chciała pojawić się w tym samym miejscu.
Pod listą TOP 3 klienci dostają już posegregowaną listę (od najtańszych do najdroższych) takich samych produktów od sprzedawców, którzy są obecni w Ceneo.
Możliwości jakie daje Ceneo
Platforma Ceneo zapewnia, że ich portal odwiedza miesięcznie nawet 23 miliony użytkowników. Rzeczywiście, dostęp do tak wielkiej grupy odbiorców, jest kuszącym kąskiem. Co więcej, użytkownicy którzy odwiedzają Ceneo są już potencjalnie zainteresowani zakupem danego produktu. To znaczy, że sklep internetowy, który już tam jest ma “z głowy” kilka etapów lejka sprzedażowego, takich jak zdobycie uwagi klienta, czy budowanie zainteresowania wokół produktu.
Obecność na Ceneo pozwala też na korzystanie z darmowego programu Zaufanych Opinii. Wystarczy zainstalować narzędzie, aby każdy klient po zakupie w sklepie otrzymał ankietę z oceną transakcji w sklepie, oceną dostawcy oraz samego zakupionego produktu. Opinie to jeden z najważniejszych czynników, który brany jest pod uwagę przez kupujących. Często recenzje liczą się bardziej niż cena. Szczególnie, gdy ta różni się tylko nieznacznie. Co więcej, widget ze średnią ocen można zainstalować na stronie sklepu internetowego, tym samym zyskać kolejne miejsce publikacji zaufanych opinii.
Kolejną możliwością, z której możemy zrobić użytek będąc na Ceneo jest dodatkowa reklama. Porównywarka udostępnia sklepom internetowym swoją powierzchnię reklamową w aż 30 miejscach. Można ją zakupić w różnych modelach:
- FF (flat fee) – wyświetlenie wybranej formy reklamowej na określonej powierzchni
- ROS (run on site) – emisja reklam w obrębie całej witryny Ceneo.pl
- RON (run on network) – emisja bannerów w sieci reklamowej Ceneo.pl
KUP TERAZ to kolejna z propozycji Ceneo. Jak przekonuje platforma posiada ona najbardziej korzystny model prowizyjny na rynku, który zaczyna się już od 1,6%. Dodatkowo, uczestnictwo w programie KUP TERAZ pozwala na skorzystanie z innych form promocji, takich jak akcje marketingowe, Centrum Zniżek (miejsce ze specjalnymi kodami rabatowymi do danego sklepu interetowego), Gorące Towary (akcja promocyjna w ramach której Ceneo wystawia na stronę główną sześć topowych produktów w najlepszych cenach), karty podarunkowe i inne.
Ceneo, daje również dostęp do własnych narzędzi analitycznych, dzięki którym można np. śledzić konkurencję poprzez porównanie asortymentu i cen. Program daje również możliwość śledzenia topowych ofert i ich historii (np. udziału w tworzeniu ruchu w e-sklepie), ale też wcześniejszego zaobserwowania potencjalnych trendów i tym samym wyprzedzenie konkurencji. Na Ceneo możemy wygenerować raport, na którym widać, jakie były wcześniejsze stawki za pozycję danego produktu. Na tej podstawie można wywnioskować czy konkurencja podnosiła na nim stawki czy nie.
Ile kosztuje wejście na Ceneo?
Przejdźmy w końcu do kluczowego pytania: Czy Ceneo się opłaca? Samo prowadzenie konta oraz dodawanie ofert na Ceneo jest bezpłatne.
Z racji tego, że sklep internetowy nie podpisuje z Ceneo żadnej umowy, to nie rodzi się obowiązek długoterminowej współpracy. Wycofać można się w każdej chwili.
Ceneo rozlicza się ze sklepem jedynie za efekt w postaci przekierowania użytkownika na stronę sklepu bądź też – w przypadku opcji KUP TERAZ – poprzez prowizję od wygenerowanej przez platformę sprzedaży. Jej wysokość zależy od wybranego modelu współpracy, które są dobierane indywidualnie przez opiekuna klienta wydelegowanego przez Ceneo.
Podsumowanie
Czy Ceneo się opłaca? Na pewno korzystanie z porównywarki otwiera wiele drzwi. Obecność na platformie jest korzystne choćby ze względu na możliwość dotarcia do całej masy potencjalnych klientów. Pojawienie się na samym portalu nic nie kosztuje, więc nie ryzykujemy wiele. Płacimy za przekierowanie do naszego sklepu, ale to może oznaczać nasz zysk w postaci sprzedanego asortymentu.
Sprzedaż na Ceneo może okazać się strzałem w dziesiątkę, jednak to od nas zależy, czy nasza oferta będzie na tyle atrakcyjna, aby kupujący w nią kliknął. Bez odpowiedniego systemu do monitoringu i automatyki cenowej zmniejszamy bowiem swoje szanse na odniesienie sukcesu. Zatem chcąc zwiększyć ruch, a tym samym sprzedaż w naszym e-sklepie, nie wystarczy tylko dodać go do Ceneo, ale też stale rozwijać m.in. poprzez korzystanie z narzędzi do automatyzacji sprzedaży i optymalizacji cen.